כיצד להימנע מתאונות עבודה?

You are currently viewing כיצד להימנע מתאונות עבודה?

בכל שנה מתים בישראל כמה עשרות בני אדם בעת עבודות בנייה מסוגים שונים. כמה אלפים נפצעים, חלקם קשה. את רוב מקרי המוות והפציעות אפשר למנוע – עם הקפדה על הנחיות בטיחות בסיסיות. האחריות מוטלת קודם כל על הקבלנים ומנהלי העבודה, אבל גם על העובדים עצמם ואפילו ללקוחות יש חלק במאבק למען צמצום תאונות העבודה.

אחריות הקבלנים

עבודות בנייה, כולל שיפוצים, סלילת כבישים, התקנת מעליות ועוד, כרוכות באופן טבעי בסיכון מסוים. בכל אתרי העבודות נעשה שימוש בציוד מורכב כולל כלים רבי עוצמה ובחומרי גלם כבדי משקל, חלק מהפעולות מתבצעות בגובה רב ואחרות בבורות – אבל גם כך אפשר למנוע תאונות עבודה.

כל קבלן חייב לוודא שכל אחד ואחד מהעובדים עבר את כל ההדרכות הרלוונטיות בהתאם לתפקיד שלו. בנוסף חובה לצייד את העובדים בציוד מגן, ולהקפיד שהציוד יהיה איכותי, תקין ובתוקף.  גם אחרי שבוצעה הדרכה, מומלץ לבצע רענונים ובפרט להסב את תשומת הלב של העובדים לסיכונים ספציפיים בכל אתר ובכל סוג של עבודה.

מרכיב נוסף באחריות של קבלני הבניין ומנהלי העבודה הוא לנקוט ביד קשה כלפי כל עובד שלא ממלא את כל הנחיות הבטיחות.

אחריות העובדים

במציאות שבה לא קל למצוא עבודה מתגמלת, אפשר להבין מדוע ישנם עובדים בתחומי הבנייה והתשתיות שלא דורשים תנאים הולמים ובפרט כאלה שיבטיחו את שלומם. למרות הקושי המובן להתעמת עם המנהלים והמעסיקים, חשוב לזכור שעובד שנפצע יתקשה להמשיך להתפרנס, וזאת מעבר לסבל הרב.

בהתאם חשוב שגם העובדים יגלו אחריות, ידרשו ציוד מגן איכותי, יקפידו לעבור הדרכות בטיחות עדכניות ואם הם מרגישים שפעולה מסוימת מסכנת אותם – הדרך היחידה האפשרית היא לסרב לבצע אותה. קבלן אחראי לא יסכן את העובדים שלו שלא לצורך, ואם מדובר על ״חאפר״ ניתן לתבוע אותו. עובדים עם מחסור שינה ועייפות יתר יכולים לאבד ריכוז ולגרום לתאונות בטיחות.

אחריות הלקוחות

גם ללקוח יש כאמור חלק בשמירה על ביטחונם ושלומם של העובדים שעובדים בסופו של דבר עבורו. אמנם מן הסתם ללקוחות אין שליטה על הנעשה באתרי העבודות – אבל למשל כשבוחרים חברת בנייה, כדאי לקחת בחשבון את המוניטין שלה מבחינת מספר תאונות העבודה שהיא אחראי להן.

באופן דומה כשבוחרים קבלן שיפוצים, חשוב לוודא שהוא רשום בפנקס הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון. רישום זה מעיד הן על ניסיון נרחב, הן על בקיאות מקצועית כולל בנושאי בטיחות וגהות והן על התנהלות אחראית. עוד כדאי לברר מראש אם קבלן השיפוצים מבטח את העובדים שלו. בהקשר זה כדאי לציין שללא ביטוח מתאים, אם מתרחשת תאונת עבודה בנכס שלכם, אתם עלולים להיתבע בעצמכם גם אם כלל לא שהיתם במקום וכמובן שלא אתם אלה שהנחיתם את העובד כיצד לעבוד.

מקסימום תשומת לב בכל רגע ורגע

המפתח העיקרי למניעת תאונות מכל הסוגים, ובפרט תאונות עבודה, הוא מקסימום תשומת לב לכל פעולה, בכל דקה ודקה. ביצוע פעולות באופן אוטומטי, בלי מודעות לסביבה ובלי מחשבה על השלכות בעייתיות אפשריות, עלול להוביל לתאונות קשות ולנזקים בלתי הפיכים. הקפדה על תשומת לב מלאה נדרשת מכולנו, גם אם ה”מחיר” הוא עבודה בקצב איטי יותר – כדי שהתוצאה תהיה גם פרויקט מוצלח וגם אפס נפגעים בדרך להשלמתו.

רוצים לדעת עוד? השאירו פרטים, ונחזור אליכם בהקדם.