קבלן שיפוצים – איפה לומדים?

You are currently viewing קבלן שיפוצים – איפה לומדים?

תחום השיפוצים מתאפיין במגמה מובהקת של גידול בביקושים. ככל שמחירי הנדל”ן עולים, כך שדרוג נכסים שונים – דירות, בתים פרטיים, משרדים ועוד – הופך למשתלם יותר, ובהתאם ידיהם של קבלני השיפוצים המיומנים מלאות בעבודה. עבור כל מי שרוצה לזכות בטייטל של קבלן שיפוצים ,  איפה לומדים היא שאלה מתבקשת, ובעמוד זה תמצאו תשובה מקיפה ויסודית לכך.

קבלן מורשה או קבלן רשום – ההבדלים בין הסוגים השונים של קבלני שיפוצים

על-מנת להבין איפה לומדים להפוך לקבלני שיפוצים, רצוי קודם כל להבין מה פירוש ההגדרה “קבלן שיפוצים”. למעשה יש שני סוגים של קבלנים, כשהסוג הראשון הוא קבלנים מורשים והסוג השני הוא קבלנים רשומים. למרות שהמונחים נשמעים דומים, ישנו הבדל תהומי בין שני הסוגים – קבלן מורשה הוא אדם שהשלים קורס מקצועי כלשהו, ייתכן שמוצלח אבל גם ייתכן שלא, ובכל מקרה אין גוף חיצוני מוסמך שבוחן את היקף הידע והניסיון של קבלן שיפוצים מורשה.

קבלן שיפוצים רשום לעומת זאת נדרש לעמוד בקריטריונים נוקשים של רשם הקבלנים ומשרד הבינוי והשיכון. הקבלנים הרשומים נכללים בפנקס הקבלנים של משרד זה, שאותו ניתן למצוא באתר של משרד הבינוי והשיכון, ובאופן טבעי יש להם יכולות מוכחות להשלים בהצלחה פרויקטים מורכבים.

עוד כדאי לדעת שעל-פי החוק, רק קבלן רשום רשאי לבצע פרויקטים בסדרי גודל כספיים של יותר מ-47,000 ש”ח. כמו כן , רק קבלני שיפוצים רשומים יכולים להגיש הצעות למכרזים ציבוריים וממשלתיים .

היכן ניתן ללמוד ?

מי שרוצה להיכנס לענף השיפוצים יכול לעשות זאת גם בלי תנאים מוקדמים, אבל מן הסתם בשלב ראשון מבלי להיות קבלן רשום (אחד הקריטריונים של רשם הקבלנים הוא ניסיון מוכח של לפחות 5 שנים). דרך אחת היא להצטרף לקבלן שיפוצים מנוסה, לעבוד איתו, לבצע בשלב ראשון מטלות פשוטות (כך שגם השכר יהיה נמוך) ועם הזמן לצבור ידע וניסיון.

דרך נוספת היא להשתתף בקורס קבלני שיפוצים. ישנם מספר מוסדות לימוד שמקנים ידע בקריאת תוכניות, חומרי בנייה, חישובי כמויות, ריצוף, חשמל ועוד. 

איפה לומדים קבלני שיפוצים מנוסים שרוצים לשדרג את הקריירה?

לאחר שכבר עובדים בתחום השיפוצים 5 שנים או יותר, ניתן לשדרג את הקריירה במידה ניכרת – כאמור באמצעות קבלת התואר ‘קבלן שיפוצים רשום’. גם במקרה כזה עבור כל קבלן שיפוצים איפה לומדים היא שאלה מתבקשת, ובמקרה זה התשובה היא אחת: מכלל. אמנם יש עוד מכללות שמבטיחות אפשרות להתקדם, אבל נכון לעכשיו הקורס של מכלל הוא היחיד שמוכר ע”י רשם הקבלנים. בהתאם , קורס זה מקנה מספר הטבות משמעותיות לבוגרים שלו, ובראשן האפשרות לעבור מבחן מקוצר – כל מי שרוצה להירשם בפנקס הקבלנים בענף השיפוצים נדרש לעבור מבחן, אבל בוגרי הקורס של מכלל נשאלים על 50 שאלות בלבד, לעומת 100 שאלות בגרסה המלאה במעמד הבחינה אצל רשם הקבלנים. בנוסף מדובר בקורס אונליין, שמועבר באופן דיגיטלי כך שכל קבלן יכול ללמוד אותו בזמנו הפנוי , היכן שיחפוץ אם מהפלאפון/טאבלט /מחשבו האישי ללא תלות בדבר. הקורס כולל את כל הנושאים שעליהם יש שאלות במבחן, ובפרט בכל הנוגע לבטיחות ולתקנות רלוונטיות לשיפוצים.