קבלן איטום – שכר, הרשאה, הכשרה

You are currently viewing קבלן איטום – שכר, הרשאה, הכשרה

קבלן איטום מוכשר עשוי להגיע לרמות שכר גבוהות, ובפרט אם הוא חרוץ ורציני. דרך נוספת להעלות את פוטנציאל ההכנסות היא רישום בפנקס הקבלנים של רשם הקבלנים ומשרד הבינוי והשיכון. בעמוד זה תמצאו מידע על הגורמים המשפיעים על שכרו של קבלן איטום, הדרכים השונות למקסם את ההכנסות והיתרונות המשמעותיים של הפיכה לקבלן רשום בתחום זה.

כיצד נקבע שכר קבלן איטום?

כמו בתחומים רבים אחרים, גם בתחום האיטום השכר הוא בעיקר פונקציה של היצע וביקוש, ויכולות אישיות. הפרמטר הראשון הוא אופן ההעסקה – שכירים בתחום יכולים להרוויח 10,000-15,000 ש”ח כשלניסיון יש משקל נכבד בהצעות השכר שמקבלים אנשי מקצוע שאמונים על איטום מבנים מכל הסוגים. הקמת עסק עצמאי מרחיבה באופן טבעי את מנעד האפשרויות, כשבמקרה כזה נכנס לתמונה היקף העבודה האופטימלי מבחינת כל קבלן.

פרמטר נוסף הוא הניסיון והמקצועיות: ככל שלקבלן יש מוניטין מרשימים יותר, כך הוא יוכל לבקש סכומים גבוהים יותר עבור עבודות איטום שונות – וגם לקבל את אותם סכומים. מבחינה זו רישום בפנקס הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון מהווה תוספת משמעותית למיתוג העסק, ולנוכח העובדה שיש לפעולה זו תועלות נוספות ובכך על כל איש איטום לשקול לעשות זאת.

התועלות המשמעותיות של רישום בפנקס הקבלנים בענף האיטום – ענף 134

התועלת הראשונה היא כאמור תוספת למוניטין של קבלן האיטום. בהקשר זה חשוב לזכור שאיטום מבנים, גגות, חלונות, מרפסות, מרתפים וכו’ הוא פעולה שמחייבת אחריות רבה ומקצועיות ללא פשרות – כל ליקוי, ולו הקל ביותר, באיטום עלול לגרום לנזקים חמורים לתשתיות, לרהיטים וגם למפגעים תברואתיים עקב עובש. קבלן שנכלל בפנקס של משרד הבינוי והשיכון יכול להציג זאת כהוכחה אמינה ואפקטיבית מאוד ליכולות שלו, וכך לזכות בלקוחות רבים.

התועלת השנייה היא האפשרות להשתתף במכרזים ציבוריים – אפשרות שקבלני איטום לא רשומים מנועים מלממש. זכייה במכרז מסוג זה היא פתח להכנסה יציבה ואפילו הזדמנות להתרחבות משמעותית של העסק (כשבאופן טבעי שכר קבלן איטום בעל חברה גדולה יהיה גבוה יותר).

תועלת שלישית היא הגבהה ניכרת של הרף של הפרויקטים שקבלן האיטום מורשה לבצע. קבלנים לא רשומים מורשים על-פי חוק לקחת על עצמם עבודות בשווי כספי של 47,255 ש”ח בלבד. לעומת זאת קבלן איטום רשום מוסמך לבצע גם פרויקטים בהיקף של 2,786,000 ש”ח (ואף למעלה מכך לאחר שהוא מעלה את הסיווג שלו עם השנים).

איך הופכים לקבלן איטום רשום?

על-מנת להגיע למקסימום שכר , קבלן איטום עם ניסיון של 5 שנים או יותר יכול להגיש בקשה להיכלל בפנקס הקבלנים. אם הוא אכן עומד בתנאים המקדימים, השלב הבא הוא בחינת הסמכה ייעודית שאותה עורך רשם הקבלנים שבמשרד השיכון. כדאי לדעת שגם קבלנים ותיקים עלולים להתקשות לענות נכון על מספיק שאלות בבחינה, בין השאר בגלל שהיא עוסקת בחוקים ותקנות וגם נועדה להציב רף משמעותי.

הדרך הטובה ביותר לצלוח את המבחן היא לעבור קורס הכנה שמוכר ע”י הרשם העונה לשם: “קורס קבלן איטום רשוי”. מעבר להיכרות עם מבנה הבחינה ואופי השאלות בה, המשתתפים בקורס כזה מקבלים את כל החומר הרלוונטי, וישנה עוד סיבה חשובה לכדאיות: בוגרי קורס מוכר ע”י הרשם עוברים בחינה מקוצרת עם 30 שאלות בלבד במקום 60 במעמד הבחינה אצל רשם הקבלנים.